DIY solceller

Se mere om hvordan selve solcellepanelet bygges og bliv inspireret af DIY teknikken til indkapsling af solceller

fredag den 4. november 2011

Solceller regler og love

Som med alt andet her i danmark, er der en masse regler der skal overholdes ved opførsel af eget solanlæg.
Mht. til skat af egen produceret el, er det ikke noget man skal tænke så meget over når det er netto måler ordningen man benytter, men se punkt 2.2.1 i linket ovenfor.

Og sikkert mere.

Jeg startede med at ringe til teknisk forvaltning i kommunen, vel vidende det sikkert ville være dem der så flest begrænsninger og problemer.

De forstod ikke forskellen på solfangere til varmt vand, og solarpaneler til el fremstilling. Men jeg kunne sikkert godt få lov til at sætte de 'solfangere' op, for andre i området havde dem (Alm. solfangere til varmt vand).

Desuden var teknisk forvaltning ikke sikker på at elro gik med til jeg lavede strøm selv. Men det vidste jeg på forhånd at de gjorde. Det havde jysksolenergi.dk i bælum fortalt. Jysksolenergi er iøvrigt værd at kontakte, de har meget erfaring, og deres priser på solpaneler er rigtigt gode i forhold til andre danske leverandører.

Siden jeg kontaktede teknisk forvaltning er der en i lokal området en der har opsat ca. 6000 watt tyndfilms solceller, så nu slipper jeg sikkert for problemer når jeg kontakter dem og siger jeg har sat 6 stk op på 190 watt, og forventer at opsætte yderliger 6 solpaneler mere til foråret så anlæget kommer op på maks effekt (2200 watt).

Check med din egen kommune inden projekt påbegyndes.

Der kan være flere ting i det område man bor i der gør det vanskeligt eller umuligt at opsætte solcellerne.

Opdatering 22 November 2011: Solanlæg er nu anmeldt til kommunen i telefonen, det viste sig at man selv skal gøre opmærksom på det skal på husets BBR også. Det er ikke noget de selv gør ud fra de ting de får ind af papirer, sært, mon man selv kan indtaste i BBR direkte ? Nå kedeligt. Så jeg ringede simpelthen bare til dem og sagde at en installatør kom og satte solanlægget op, og at jeg gerne ville de skrev det på BBR. Jeg anmeldte det fulde anlæg, altså med 12 paneler  (har kun 6 stk nu), idet ELRO er dem der bestemmer at jeg må være to år om at færdiggøre anlægget og ikke kommunen. Det er jo ret fedt at vide.

Faktisk så kan det med godkendelse siges simpelt: hvis elleverandøren, ELRO i mit tilfælde, siger god for elanlægget, så gør energinet.dk det også, og er der ingen speciale klausuler for ens hus eller noget i lokalplanen der siger man ikke må, ja så kan man forvente man godt må opsætte panelerne. Kommunen har  dog gøre krav på at få det at vide, altså, det skal anmeldes..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar